10 tips til hvordan du spare penge på madbudgettet

Madbudgettet er en stor post i det samlede budget. Men det er også en post, hvor der kan være mange penge at spare, hvis man tænker sig lidt om og planlægger.  At spare på madbudgettet behøver ikke at betyde, at du skal leve af havregryn eller pasta med ketchup. Faktisk kan du sagtens spise lige så godt, som du hidtil har gjort og samtidig spare penge. Bare ved at lægge dine rutiner om. 

Vi vil i det følgende komme med 10 tips til, hvordan du let sparer penge på dit madbudget

  1. Lav en madplan.
    Det hjælper med at mindske madspild, og der er derfor mange penge at spare på madbudgettet. Hvis du mangler inspiration til madplan, så er der masser af hjælp at hente på nettet
  1. Skriv en indkøbsliste.
    Og hold dig til hvad der står på listen. Så undgår du impulskøb. Der er selvfølgelig undtagelser, for ser du basisvare med lang holdbarhed, der er på tilbud, så kan det godt betale sig at handle stort ind. Det kunne for eksempel dreje sig om toiletpapir, vaskepulver og pasta
  1. Hold øje med tilbud og de gule “dato” mærker.
    Der er mange penge at spare ved at holde øje med tilbud og nedsatte varer. Rigtig mange forretninger er blevet dygtige til at mærke deres varer ned, når de nærmer sig udløbsdatoen. Du kan derfor få varer til en stærkt nedsat pris. Finder du kød og pålæg der er stærkt nedsat, så køb det og smid det i fryseren
  1. Brug rester fra aftensmaden til madpakker.
    Du kan sagtens bruge rester fra aftensmaden til madpakken dagen efter. En chili con carne eller tyk pastasovs i en durum med salat er et eksempel på en let madpakke, hvor du får brugt resterne fra dagen før.
  1. Nøjes med at handle 1 til 2 gange om ugen.
    Så undgår du alle fristelserne og sparer samtidig en masse tid, som du i stedet kan bruge sammen med familien eller på dig selv.
  1. Husk dit indkøbsnet.
    Skån miljøet og spar samtidig en masse penge. Hvis du køber en plastikpose, hver gang du handler ind, så har du hurtigt brugt over 1000 kr på et år på plastikposer.
  1. Hav en ugentlig kødløs dag
    hvor i får suppe eller tærte. Vi behøver ikke spise kød hver dag. Faktisk har vores kroppe godt af ikke at spise kød hver dag. Det kan også mærkes på budgettet hvis man bare springer en enkelt dag over, hvor man i stedet spiser grøntsagsbaseret eller spiser grød.
  1. Lav en dag om ugen hvor i spiser rester.
    Lav reste tapas en gang om ugen, så i får spist alle smårester, der ikke er blevet brugt i madpakker eller frosset ned. 
  1. Lav mad til flere dage.
    Gider du ikke spise det samme flere dage i træk, så frys det ned, så du har let mad en dag, hvor du har travlt. Der er ofte penge at spare ved at købe større portioner og hvis du alligevel skal have komfur eller ovn i gang, så udnyt det og lav en dobbelt portion.
  1. Skift mærkevare ud med butikkens egne mærker.
    Ofte vil du slet ikke opdage forskellen, men du vil tydeligt kunne mærke det i pengepungen. De fleste kæder har deres egne mærker af de fleste dagligdagsvare. Ofte er vi vanemennesker og køber det samme produkt igen og igen. Men prøv at skifte et produkt ud til en billigere variant. I mange tilfælde vil du ikke kunne smage forskel.

Hvis du ønsker en yderligere besparelse i dit madbudget og hvis du er villig til at arbejde lidt for det. Så kunne du overveje at begynde at skralde eller dumpsterdive, som det også hedder. At skralde betyder, at man tager det mad som intet fejler, men som hver dag alligevel ender i affaldscontainerne hos de store supermarkeder. Det er lovligt at skralde i Danmark, så lang tid containeren er ulåst og ikke lukket inde bag port eller lignende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *